2
Komen

taubat seorang penzina

jika seorang penzina-laki or perempuan, bertaubat dgn taubat nasuha (taubat yg benar-benar disesali), serta bertekad untuk meninggalkan dosa tersebut N x akan melakukannya lagi.. kemudian cuba mulakan hidup baru yang bersih,bebas daripada dosa dan kesalahan,maka Allah akan menerima taubat keduanya dan dengan kasih sayang-Nya akan memasukkan mereka ke dalam golongan hamba-Nya yang soleh =)


Allah berfirman ::
dan orang2 yang tidak menyembah Tuhan lain beserta Allah dan tidak membunuh jiwa yang diharamkan Allah, kecuali dgn alasan yg benar dan tidak berzina. barang siapa yg melakukan pekara itu,maka ia mendapat pembalasan atas disa2nya.. akan dilipatgandakan azab untuknya pada hari kiamat & ia akan kekal dengan azab dalam keadaan yg terhina, kecuali orang2 yg bertaubat, maka kesalahan yg pernah mereka lakukan akan diganti dengan kebaikan oleh Allah.. " Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang" (surah al-Furqan :: 68-70)


seorang lelaki mengadu kpd Ibnu Abbas, "saya telah berlaku tidak baik terhadap seorang wanita,sya telah memaksanya melakukan perbuatan yang dilarang oleh Allah. Kemudian sy diberi hidayah oleh-Nya dan saya ingin menikahinya"


sahabat Unas membacakan ayat :: seorang penzina hanya boleh dinikahi dengan pasangan zinanya atau orang musyrik.


Jabir bin Abdullah menjawab hal yg serupa.. bahawa seorang lelaki pendduk Yaman mmpunyai saudara perempuan yg dinodai seorang lelaki. lalu ia menghenus pedangnya dan membunuh lelaki itu hingga ia ditawan, sementara si adik perempuan itu mengikut bapa saudaranya pindah ke kota besama keluarga.


wanita itu telah bertaubat,rajin mengaji dan tekun beribadah hingga boleh dikatakan sebagai wanita paling soleh di kota itu..


Suatu ketika datang seorang lelaki SOLEH kepada si bapa saudara untuk melamar wanita tadi, bapa saudara wanita itu tidak ingin menipu pelamar tersebut dengan menyembunyikan keaiban anak saudaranya..


Si bapa saudara mengadu kepada Umar tentang hal tersebut, Umar menjawab :: "Seandainya kamu membuka rahsia anak saudara itu, kasihan dia akan akibatnya dan lebih buruk lagi, jika ada seorang lelaki soleh meminangnya, nikakanlah ia.."


.:: nikahlah ia sebagaimana layaknya pernikahan seorang muslim yang suci ::.


pesanan dari hati penulis // jangan dilihat @ nilai akan masa silam seseorang,tapi nilailah dia dengan apa adanya, manusia x pernah dan x kan pernah lari dari melakukan kesilapan.. itu fitrah insani .. walau ape sekalipun, ssorang itu berhak mendapat keampunan Ilahi jika ia benar2 menginsafi atas perbuatan silam..
aku dan kamu tidak berhak untuk menghukum mereka !!! kita pun banyak wat salah di mata Allah.. (^_^)


Ubay bin Ka'ab berkata, "wahai Amirul Mukminin, dosa syirik lebih besar daripada itu, Namun jika ia bertaubat maka dosanya diampuni Allah"


Ahmad berpendapat ::


taubat wanita dalam perkara seperti ini (pemerkosaan) boleh dilihat daripada sikapnya.. jika ia dilamar, kemudian menerimanya,maka taubatnya tidak benar.. Namun sebaliknya, jika ia menolak maka taubatnya benar (taubat nasuha) ..

2 Kuntum Mawar:

ammar said...

subhanallah....salah satu cerita yang mampu menitiskan mutiara jernihku.....syukran mawar atas cerita tersebut....semoga menjadi iktibar kepada semua...insyaAllah....

Mawar berduri said...

@ammar ...
:) air mata keinsafan insyaallah
aku juga bukn yg sempurna seperti layaknya serikandi syurgawi.. sekadar peringatan hati yg sering leka

Link blog sahabat