10
Komen

Mawar L.o.V.e Kumbang



Assalamualaikum dan Salam Senyum Mesra !!

Toin toin ... jangan lupa jawab salam tu wajib tau, mawar hulur dengan senyum sedekah untuk si kacak and si jelita ^_^ Moga dirimu beroleh ceria selalu .. Kali ni bukan niat mawar untuk mempersoalkan hukum alam tapi dengar baca lah tulisan di bawah ni dulu ya ..

Siang + Malam
Hujan + Panas
Besar + Kecil
Buka + Tutup
__
__

Bunga + Kumbang
__
__

Dan

 Lelaki + Perempuan


Ehem ehem .. Kenapa wanita memerlukan lelaki dalam hidupnya? Untuk beberapa waktu dulu, tatkala sepasang mata ini melilat dunia tanpa memahami sebarang erti .. Kenapa seorang wanita yang bebas sanggup  mempertaruhkan sebahagian besar hidupnya kepada tangan seorang lelaki? Ngee~ ( akal rabina ini terus berfikir )

Bukankah lebih hebat jika hujung minggu bersama kawan rapat, berkenyit kenyit mata kepada lelaki kacak yang saling tidak putus dan tak lokek menghulurkan senyuman tanda salam perkenalan? He he hee ( gelak cOmel :P )

Mawar ada kawan yang sederhana cantik, tidak terlalu kurus atau gemuk. tidak terlalu buruk mahupun jelita tapi manis nya tetap ada ( sedap mata memandang ) , santunnya memikat orang tua, seorang yang beragama dan menjaga solatnya.. Dan dia sentiasa "bergembira" dengan kehidupannya yang sOLo .. Tapi mawar fikir, mawar faham apa yang bermain di mindanya. Gadis itu tak mampu berdusta melihat kebahagiaan cinta kawan kawan yang lain, dan mungkin dia cemburu dengan mereka yang berpasangan. Dia selalu tertanya tanya " Apalah rasanya bila perempuan dipuja dan dicintai oleh seorang lelaki ?? "

Tinta mawar kali ini adalah untuk mu .. dan mungkin juga kamu yang sama situasi dengannya :) mOga kamu sudi membacanya ..

Cinta tak akan muncul jika dipaksa paksa, cinta juga tak datang kala kita mahukannya.. Jika kita mahukannya menjadi seperti air, ia datang seperti api. Tapi jika kita sabar dan menerima ketentuan Tuhan, seorang lelaki yang baik akan didatangkan kepada kita juga .. Sebab lelaki yang baik bukan turun dari langit, lelaki yang baik itu juga tidak semestinya datang dengan kepalanya bersongkok, berjubah, janggut selambak atau harta yang membuak buak ..

Tetapi lelaki yang baik, datangnya untuk menemani kita sepanjang hayat, membimbing kelakuan kita, sama sama menjaga kemurnian kalbu, membuka jalan mendalami selok belok agama, dan memberikan zuriat yang halal untuk kita .. Dia akan datang apabila tiba masanya .. Lambat atau cepat? Maaf kan aku, kerana Allah yang lebih mengetahui.



Kawan, kedatangan seorang lelaki dalam kehidupan seorang perempuan seperti manusia kudung diberikan semula sebelah kakinya. Dia menyempurnakan kita.. Namun, tidak kira "semasyuk" manapun perkasihan dua jantina, selain dari perkara yang cantik dan baik, kita harus bersedia menerima kehodohan dan keburukan dalam perhubungan.

Kerana bila kita mempersilakan seorang lelaki duduk disamping kita untuk sepanjang hayat, beerti kita wajib mempersilakan segala masalah bertandang di bahu kita bersama dia .. Dan tak hairan lah jika kita mendengar rungutan dari segelintir anak gadis tentang tanggungjawabnya terhadap keperluan hidup lelaki tak ada bezanya walaupun mereka belum berkahwin !

Yup, lelaki memang mendatangkan bahagia ( itu tak dinafikan ). Dan lelaki juga mendatangkan sengsara. Tapi jika kita bijak menatangnya.. insyaAllah semuanya berjalan lancar. Adatlah kan dalam perhubungan, yang buruk pasti ada ( mungkin dari dia, atau mungkin jugak buruk itu datang dari kita sendiri ) .. 

Si Jelita, kita diciptakan dengan kemulian syahadah. kerana benih seorang lelaki, kita tersenyawa, dikurniakan tenaga sehingga kita mampu mencari jalan keluar dari rahim ibu untuk melihat dunia.. Kerana benih seorang lelaki, kita ditiupkan jiwa, menjadi manusia dan mencari seorang lelaki untuk dicintai, sebagaimana Ibu diilhamkan Tuhan untuk berkasih sayang dengan Ayah. Allah itu Maha Pencipta, kita dicipta daripada lengkungan rusuk kiri lelaki, tidak terlalu kuat sehingga mengenepikan kudrat lelaki, tidak juga terlalu lemah sehingga jauh menyembah kaki.

Andai lelaki itu burung yang terbang, kita adalah angin lembut yang bersisiran sepanjang perjalanannya. Tetapi kerana fitrah kejadian Tuhan wanita itu bergantung hidup yang harus diserahkan kepada seorang lelaki untuk melindungi dirinya.. Dan kita pun tak selamanya mahu menjadi angin semata mata.. Kita mahu menjadi bunga, menghias sayapnya dan terbang bersama sama, terbang sehingga ke sayup langit terbuka menggenggam bahagia hingga hari tua, akhirnya rapuh dan mati .. Tapi kita tetap bahagia dalam dakapannya ..


mOga diA jOdoh tErbaik uNtuk kitA sEmua


TingTongTingTong :: Cinta x semestinya kamu bersatu dgn penikahan, tapi kamu dan dia tetap pengantin dalam jiwa untuk selamanya ;)

10 Kuntum Mawar:

Pendamba Mawar said...

mawar dan pendamba la

nur farahin binti sulaiman said...

mawar.. farah mintak izin membaca semua post mawar.. farah suka sgt2 ayat mawar.. wahhh.. rasa menusuk ke dlm hati..T_T.. anyway, thank 4 da infon.. tp bila hati dah tersentuh.. bagaimana??

Mawar berduri said...

Pedamba mawar ::
hehe bukan pedamba ngn mawar ke? kih kih kih ..

Mawar berduri said...

Nur farahin ::
ehh teharu plk rasanya ada yg sudi bca bnyk2 apa yg mawar bebel kn kat sini ^_^ hihik ..

farahin :) soal hati ttp rumit dlm khdpn, andai hati tersentuh, moga ia mmbawa sntuhan kebahagiaan dlm diri..

Cahaya said...

singgah kejap :)

Iwanski said...

mawar dan kumbang... berkembang mekar..

AmirahFisra said...

moga dia jodoh yang terbaik utk kita semua.. hehe ^___^

Mawar berduri said...

Cahaya ::
Lama2 pon x ape ;) hehe

Iwanski ::
fitrah kumbang akan tertarik pada bunga (^:^) hihi

AmirahFisra ::
Inyaallah .. moga takdir itu terbaik utk kita semua :)

sis92 said...

puitis nya cik mawar :)

Mawar berduri said...

sepuitis hati cik sis92 ;)

Link blog sahabat