2
Komen

Pustaka Peringatan P.Ramlee


:: Biodata :: 

Sekolah Melayu Kg Jawa Pulau Pinang ( 6 tahun pada 1935 )

Sekolah Francis Light ( darjah 5, kelas tertinggi di sekolah tersebut )


 P.Ramlee meneruskan pelajaran di Sekolah Penang Free 1947. Gambar bersama guru darjah. Persekolahannya terhenti ketika perang Dunia Kedua, beliau kembali ke sekolah bila perang tamat dan belajar sehingga darjah 7.


Sepakraga merupakan permainan yang paling digemari P.Ramlee. 
gambar beliau bersama pasukan sepak takraw di Mersing Johor 1960.

*****

JOM LAYAN GAMBAR 



Masuk adalah percuma =) hihi
tutup hari isnin sahaja.



Rumah asal dekat P.Pinang


ni antara cerita yang Tip tOp


dengan isteri tercinta ^^


Scene - Engkau Laksamana Bulan
Filem - Penarik Beca
Direktor - P.Ramlee


Koleksi pakaian peribadi Saloma & P.Ramlee 


Baju LipLap LipLap macam zaman sekarang ni rupanya
Saloma dah pakai dulu lah ^^,


Kenal tak barisan pelakon dalam gambar ni ? 




Filem pendekar bukang lapok yang diarah & dilakonkan sendiri oleh P.Ramlee ( 1959)
turut dibintangi oleh seniman S.Shamsudin , Aziz Sattar , Wak Mustarjo & seniwati Roseyatimah.


Antara anugerah Pesta Filem Asia ke 3 4 dan 5

Anakku Sazali - sebagai pelakon lelaki terbaik Asia 1957

Filem Sumpah Orang Minyak - memenangi oskar filem hitam putih terbaik 1958 
di pesta filem Asia ke 5 di Manila Filipina

Filem Pendekar Bujang Lapok - menang hadiah Gelanggang Award 1960 di Singapura


Nama P.Ramlee masih dibibir dari satu lapisan masyarakat dulu hingga kini kerana P.Ramlee bukan sebarang seniman yang biasa, malah beliau seorang seniman agung untuk semua zaman. Beliau berjaya membintangi 60 buah filem dan mencipta lebih 250 lagu sepanjang 1950-60an. Banyaknya ...!

"Perjuangan saya dalam dunia perfileman belum selesai. Saya dianggap berjaya oleh rakan rakan bahkan oleh masyarakat ramai. Tapi yang sebenarnya tidak demikian. Saya masih mencari dan akan terus mencari sesuatu untuk orang ramai." - ayat beliau. aku kopipasta je ^^


GAMBAR TERAKHIR P.Ramlee yang diambil oleh seorang penulis pada 2 Mei 73. 
iaitu 8 hari sebelum beliau kembali ke rahmatullah.
Al Fatihah.


TingTongTingTong :: Manusia Mati Meninggalkan Nama ^^


2 Kuntum Mawar:

cikbunge said...

Hai mawar, tanx komen.
Aku follow kaw kay?
bdw, aku ni tak rajin hupdate. kaw rerajin la ye? So, aku tinggal bace je nanti, hee :D

Salam Ramadhan Kareem

Harith Iskandar said...

ni mesti peminat p.ramlee kan ?

Link blog sahabat