8
Komen

Tinta Akhir Menutup Tirai


Sedetik waktu .. Cuma tinggal sedetik. Sebelum kita buang kalender hari ini jauh dari pandangan dan menggantikan kalender yang baru menjadi tatapan untuk masa yang akan datang. Yakin kah akan ada masa "akan datang" untuk kita..untuk aku kembali membetulkan langkah yang terpesong..untuk aku melaksanakan apa yang tak terlaksana.. untuk aku ... untuk aku ... dan yakin kah kamu akan ada masa untuk lakukan sesuatu di masa akan datang?

Bukan soal azam yang terlaksana atau tidak, bukan soal duit tolak tambahnya, bukan juga soal pertambahan umur semata mata, tapi kini aku persoalkan sejauh mana aku mampu mengubah warna hati yang kelam kepada yang cerah. Berjayakah aku.

Pejam mata. =.=
Fikir sejenak.
Jutaan saat telah ku bazirkan!



Kalau lah aku tak mampu lagi untuk berlari, berilah aku ruang masa untuk aku berjalan.. Saat aku tak mampu lagi untuk berjalan. Bukan bermakna aku putus harapan. Selagi kaki mampu menampung segalanya, aku akan cuba. Merangkak sekali pun. Tetap bergerak.

TingTongTingTong :: LEARN from yesterday. Live for today. Hope for tomorrow.


~Salam Akhir & Awal Tahun~ 




8
Komen

Kahwin + Paksa





*********
Sambungan dari Subjek hati remaja 

*********

Menebang balak di dalam hutan
balak ditebang menggunakan kapak
hati dipaksa supaya bekenan
diterima dengan jiwa bergolak


Biru :: weii...syoknya kawen!
Merah :: aku belum ready la.. tapi keluarga aku beria sangat nih suh aku kawen.

.................

Sebenarnya, perkahwinan merupakan satu perjalanan baru bagi seseorang. Bukan bermakna kahwin adalah penghujung cerita kehidupan, tapi permulaan! Jadi sebelum memulakan satu pejalanan yang berliku dan onak duri, eloklah kita persiapkan diri dengan ilmu alam rumah tangga. Siapa yang tidak bahagia bila jodohnya sudah tiba tapi jika jodohnya datang tanpa kerelaan hati, konflik mampu tercetus sebelum kamu mengorak langkah dengan lebih jauh. Percayalah.



Dalam perspektif islam sebenarnya tidak sah perkahwinan tanpa kerelaan salah seorang dari pasangan yang ingin di satukan. Islam menitik beratkan soal keamanan dan sangat membenci pada kekejaman. Paksaan bukan dari kerelaan mampu memberi tekanan kepada seseorang. 




Kadang kadang pilihan keluarga bukanlah neraka untuk kita, mungkin bagi pemikiran si anak, hak mereka dalam menentukan masa depan telah di tarik semula saat ibu dan ayah menetapkan dengan siapa seharunya si anak berkongsi kasih sehidup semati. Andai si anak sudah memiliki cinta di hati, mampukah si anak merelakan hatinya di miliki oleh orang yang asing tanpa cinta? 

Pilihan sendiri VS Pilihan orang tengah = BAHAGIA? 
Dalam mencapai kebahagiaan tidak perlu terlalu berharap atau bermimpi akan dipinang oleh putra kayangan.. Rupa paras bukan jaminan kamu kelihatan cantik sepanjang masa, kekayaan bukan tiket untuk kamu selamat dari dilanda musibah kesempitan.. Cukuplah memilih pasangan berpandukan islam.. Kita hanya mampu merancang dan berusaha.. Allah juga Maha Merancang untuk hambaNya..


TingTongTingTong :: Jangan salahkan cinta, kerana cinta itu suci.. 
 manusia sering mengotorkan cinta dengan dosa




5
Komen

Andai Tiada Kasih


Kasih ibu berterusan hingga ke syurga..
Jangan salahkan didikan ibu bapa jika si anak masih tak seperti manusia
Bukan salah ibu yang mengandung ..

Benarkah..?

Bukankah ibu bapa yang bertanggungjawab mendidik dan mencorak si anak supaya menjadi yahudi atau nasrani? Ya. sememangnya banyak faktor luaran yang mungkin mempengaruhi si anak untuk jadi apa yang mereka mahu.

Sebelum si anak melangkah keluar, rumah merupakan sekolah terawal bagi mereka.. Ibu bapa pula guru terawal yang memdidik mereka sebelum guru di sekolah. Anak anak lebih mudah meniru dan belajar dengan apa yang mereka lihat daripada apa yang mereka dengar

Si anak sering di pukul, di lemparkan kata kata kasar, di hamun seiring gelombang nafsu bisikan syaitan ibu bapa. Dan masih mampukah si anak ini betah bertahan tinggal dalam keluarga sedemikian? Hati aku berkata "tidak". Si anak akan mudah memberontak dalam diam, dia memandang sekeliling melihat mereka yang keluar bersama keluarga, tersenyum riang. Dalam hati turut berbisik "andai aku punya rasa itu,walaupun sesaat. Aku merayu pinjam kan aku rasa bahagia itu"



Andai aku tiada kasih seorang ibu, pimpinlah aku untuk terus jadi manusia mulia di atas muka bumi ini.. Allah, tak ingin aku untuk terus gagal dalam permainan di pentas dunia.


TingTongTingTong :: (=_=")




Link blog sahabat