0
Komen

Praktikal + Dadah Membunuh


Sedetik aku di sini, menagih secebis ilmu dunia.. Memahami erti kehidupan sebenar dengan insan yang bernama manusia. Aku melangkah dengan harapan agar aku pulang dengan pengetahuan yang sarat di dada, inilah pengalaman ringkas aku dalam dunia pekerjaan (Li) di Agaensi AntiDadah Kebangsaan daerah kulim. Segalanya berkaitan dadah aku selidik, aku kaji...

Ganja, Heroin, Morfin, Syabu, Inhalan, Pil Psikortropik, Ekstacy, Amp, Gam, Kodein, 
Ketamin, Eramin 5


"jangan kau menilai sesuatu kesalahan tanpa usul periksa, usah kau persalahkan mereka 
yang menjadi mangsa"

Mereka yang terlibat dengan dadah selalunya di pandang hina oleh masyarakat, malah di beri gelaran "sampah masyarakat". Tapi sebenarnya kita yang salah, salah kerana tidak memberi ruang atau peluang untuk memimpin mereka yang kini hanyut untuk kembali berhenti dari najis dadah..Malah kita terus menghina mereka sehingga mereka terus hanyut dalam dunia khayalan.

Keluarga malu mempunyai zuriat seorang penagih, jiran tetangga memandang jijik, orang kampung memulau dengan cacian. Jadi siapa yang akan menyelamatkan dan meredakan situasi macam ni? siapa...? 

Mereka juga manusia biasa yang mengimpikan kehidupan normal, rumahtangga yang bahagia, kerana mereka juga insan biasa macam kita..! saat mereka berazam untuk keluar dari kepompong hitam kata kan lah pada mereka "saya sedia membantu anda" , walau tiada sokongan keluarga dan sanak saudara cukuplah Allah bagimu kerana selain dari manusia, kamu masih punya Allah sebagai tempat perlindungan yang sebaiknya.

Sungguh, hati aku berdebar berhadapan dengan mereka yang separa sedar apabila aku menjalankan sesi kaunseling.. Namun aku gagahkan mulut ini untuk terus manis bicara sehingga aku dapat merungkai sesuatu yang aku cari dalam diri seorang penagih, benarlah sangkaan ku. Mereka ingin berubah!


Masa lalu merupakan guru terbaik untuk mendidik kita.. Siapa kita semalam tidak lagi penting, yang penting siapa kita untuk hari ini, esok dan hari-hari seterusnya. 

TingTongTingTong :: We Care We Serve







Link blog sahabat