8
Komen

Satukan Perbezaan




Kau biarkah keindahan itu terbang
Menebar sayap di segenap ruang
Andai rasa itu tak mampu di genggam
Mereka tidak akan terus kaku dan berdiam


Mampukah perbezaan disatukan
Bisakah sayang itu hilang, menjadi benci kerana manusia berbeza
Benarkah dunia ini akan tersenyum dengan adanya cahaya cinta itu
Teguhkah hati mu bertahan dengan semua perbezaan mereka
Masih utuhkah cinta di hati itu dengan dugaan yang satu

Bahagia itu sementara
Membawa sebaris sendu
Menghambat sejuta cinta




Carilah ia ..
Kerana , rasa itu tidak bersyarat
jadikan perbezaan itu satu keindahan
saling melengkapi , saling memahami
dua dunia tak mustahil untuk disatukan 






10
Komen

Terlebih @ Terkurang


Cinta


seperti membancuh kopi
jika terlebih kopinya
akan terasa pahit
tapi jika terlebih gulanya
akan membuat manusia diserang penyakit !


TingTongTingTong :: Jangan dimanjakan 




1
Komen

Mereka Berkata, Aku Mendengar

Andai dunia sepi tanpa kata, aku tak lagi mendengar bisikan suara teman teman yang ada kalanya menghiburkan hati. Tapi mengapa kali ini aku benar benar mengharapkan seolah olah dunia ini bisu tanpa kata kata?

Tahukah kamu, lidah mereka lebih berbisa dari ular, lebih tajam dar pisau, tanpa sebarang sentuhan ia mampu mematikan degepuan jantung kamu, mematahkan semangat kamu dari terus bangun! Benar, adakalanya ungkapan mereka ibarat racun.



Saat ini, aku cuba menyendiri, ruang yang agak terpencil menjadi saksi aku bermonolog sendiri memikirkan kata mereka. Sungguh aku hanya memdengar ungkapan mereka kerana aku tidak betah untuk turut serta kerana aku khuatir terlanjur kata.

Dulu, aku petah berkata kata. Hari ini tragedi itu "mematikan" aku yang dulu. Ada sesuatu yang aku belajar dari situ. Jangan mudah membongkarkan prihal diri kamu kepada seseorang. Seseorang yang mungkin baik dengan kamu kerana "sesuatu".

Maka besabarlah kamu atas apa yang mereka katakan
dan bertasbihlah dengan memuji tuhanmu
sebelum terbit matahari dan sebelum terbenamnya
bertasbihlah pula pada waktu waktu malam dan siang
supaya kamu merasa senang. (130) Taha~


Manusia macam kita memang pandai bercakap, cetusan idea dari minda tak pernah kurang, begitu mudah menyalahkan orang lain, mengutuk orang lain, pelekehkan orang lain, merendahkan orang lain. Apa yang mereka peroleh hanya kepuasan hati, hati yang kian gelap. Hilang keindahan sinar kebaikan. Mereka tetap tidak peduli.

Maafkan aku sekiranya hati ini mudah curiga, tapi aku tetap belajar sesuatu dari kamu. Kau hancurkan kepercayaan yang aku hulurkan. Siapa pun aku, kau tak berhak berkata sebelum kau tahu akan hal yang sebenarnya.

Benar itu hak kamu untuk berbicara, namun ada perkara yang perlu kamu tahu bahawa ungkapan kamu menyakitkan hati hati yang menilai, membingitkan telinga yang mendengar. Pertimbangkanlah tindakan nuranimu ..




TingTongTingTong :: Cakap Bila Perlu ~



8
Komen

Hacker Baik Hati

Ini bukan kali pertama tapi ianya kali ke dua blog mawar di hack .. Dah macam artis pulak kan, dari 8 ~ 13 jun blog ni tak berfungsi.. Bila log in blog dapat masuk dashbord je tapi tak dapat nak view blog. Bila view je jadi macam gambar kat bawah ni


Dia kata mawar LOL ? tersentap hati ini baca tex tu, mawar pun tak faham sangat dengan dunia blogger ni, tapi yang hairannya mawar tak sedar apa salah mawar kali ni, smpai kena hack lagi ;'( .. 

Dengan rasa tak malunya, mawar pun tanya lah kat sahabat blogger yang lain macam mana nak dapat kan blog buruk mawar ni balik. Alhmdllah, masih ada yang sudi membantu.. Mawar bukak FB Hacker Yang Baik Hati ni dan terus antar privt msg, dengan harapan "Hacker pls balas msg mawar tu.." hehe.

Selang berapa minit, Hacker tu balas msg mawar, dia tanya soalan macam polis. Tapi lepas je Hacker ni tanya soalan kat mawar, terus dia reply "ok you will get it back tomorrow.leave me ur email and blog" .. Aik, senang nya?? Hehe macam tak percaya semudah abc 123 mawar dah boleh dapat blog ni semula..

Kalau korang nak tahu, dekat Sini wall fb hacker memang banyak sangat link blogger lain yang dia hack, mungkin hobi dia kot.. Sebab nama pun Hacker kan (penggodam) .. Last skali hacker ni ada tinggalkan pesanan untuk mawar, mungkin blogger lain perlu juga berhati hati lepas ni. "make this as a lesson to make your blog/email more secure when in internet.ok"  

Tips ::
- guna paswed sepanjang yang mungkin, selang selikan paswed anda dengan (abc123def456)
- jangan samakan kata laluan blog dengan fb email atau yang lain lain
- lepas je sign in blog, sila Log Out !! jangan tekan pangkah .. Wajib sign Out .
- default password? Oh please .... Jangan gunakan .. Biar susah janji selamat.
- berhati hati di jalan raya dalam menggunakan internet, kalau nak kena hack, kena jugak kan ... Huhu


TingTongTingTong :: Hacker dah jadi kawan Mawar ^_^




8
Komen

Dia Bukan Untuk Kamu..

Sejujurnya pengalaman bercinta mawar pada tahap "zero". Tapi mawar pernah ditanya oleh kawan yang baru berpisah dengan kekasihnya, "Macam mana cara nak menghadapi putus cinta?".. Mawar kata "Jangan toleh ke belakang, terus pandang ke depan je". Dia tanya lagi "Bagaimana?" .. "Lupakan sejarah lama dan bina masa depan yang baru".. 

Dan akhirnya dia faham maksud yang ingin di smpaikan, 
awak harus membina semula keyakinan diri yang telah pergi bersama kekasih hati.


Kadang kadang kita mungkin akan terserempak dengan dia buat kali kedua dan ketika itu dia bersama kekasihnya yang lain. Dan agak memeritkan bagi kawan kawan yang bercinta di sekolah, IPT yang sama atau tempat kerja yang sama dan sekarang kena menghadap mukanya di setiap waktu. Oh... sadisnya...

Aku bukan milikmu, kau juga bukan milikku. Kita ditakdirkan bersama orang lain, dan kita harus belajar terima kenyataan. Hanya yang terbaik akan mendapatkan apa yang terbaik untuk dirinya.

Anggaplah dirimu umpama sebutir belian, kau begitu cantik dimata insan yang pandai menilai dan nilai dirimu tidak semurah harga jualan di pasar malam. Satu pergi seribu yang akan mencari. Don't worry okeyh. Senyum selalu. 

Kalau orang dah tak nak kita, buat apa kita nak memaksa dia untuk suka kan kita. Hati dia sudah sukakan orang lain, itu bahagian dia. Jangan letakkan dirimu dalam jurang "mangsa cinta" , kerana cinta tidak pernah mencari mangsanya tapi cinta mencari pemiik hati yang benar benar perlukannya. 


Cinta Allah sentiasa terbuka untuk aku, kau dan kamu..


TingTongTingTong :: Manusia Bertemu dan Berpisah





9
Komen

Let's Have Some Fun (edit photo by NiL)


 Senyum Mesra !!


Sekali baca, macam tak percaya pun ada. Sebab Sis Nil tag mawar macam mawar ni tere mengedit gambar lah pulak, hahaha (gelak guling guling) ehem, back to normal. Sebagai tanda penghargaan mawar, jom tunaikan apa yang patut.

Suka edit? Klik Sini


Kalau kita keluar berjalan makan angin, mesti akan amik gambar sebagai kenangan. Kalau mawar bosan, terasa gatal tangan nak make up gambar yang mana tak cantik dimata jadi sedap mata memandang. *Oh sungguh perasan* 

Selepas                  Sebelum 

Yang ni just guna
PhotoScape

Kekadang mawar guna
Adobe photoshop
Elfin Photo
Magic Photo Editor
Photoshop.com

<< Insan Terpilih >>
Fatim



TingTongTingTong :: Tunjuk bakat korang cepat !!






6
Komen

Ladybug


 Senyum Mesra !!


 Jangan sesekali kamu menyerah jika kamu masih sanggup .. 
Jangan sesekali mengucapkan selamat tinggal, jika kamu masih mahu mencuba ..




TingTongTingTong :: Rabu Yang Bisu




2
Komen

Simple GIVEAWAY by Ira Thira


Assalamualaikum dan Salam Senyum Mesra !!


Wink wink (^_^) selamat malam "bunga" and "kumbang" .. Hehe, kali ni mawar nak join Giveaway dari blogger yang baik hati plus rajin ni. Oleh kerana mawar di tag Cik Buaya . . . So .... Senyum selalu ! (^_^.)


KLIK -->> Oner Giveaway ..

Moga ada sinar harapan dapat rezeki kali ni. 1st time ! Hehe =)

Insan Terpilih




9
Komen

Menjerit Dalam Diam


Assalamualaikum dan Salam Senyum Mesra !!



Sesungguhnya orang yang besabar, tinggi darjatnya di sisi Allah .. Ujian yang diturunkan untuk hamban-Nya tidak akan melepasi kesanggupan kamu sendiri.

Selama mana hati ini mampu bertahan . . . . 



Duhai hati, sesakit mana pun kamu di pukul. Seberat mana pun fitnah menimpa diri dan cuba menjatuhkan kamu. Sedalam mana pun luka yang di lemparkan kepada kamu, sehina mana pun kamu di mata mereka. Besabarlah. Allah Maha Merasa, akan apa yang kau rasakan.


TingTongTingTong :: Bibir tersenyum, hati menagis 





4
Komen

Debaran Kian Terasa


Assalamualaikum dan Salam Senyum Mesra !!




Adat bila habis exm mesti seronok sangat. Tak sempat keluar pintu dewan peperiksaan lagi, semua calun dah tersenyum lega bila masa dah tamat, hati terasa lapang, bahu terasa ringan. Otak dah menjerit girang dapat balik kampung dan habiskan masa cuti dengan senyuman

Tapi sekarang, beban makin sarat. Nadi tak reti nak berehat seiring dengan debaran di hati. Ya Allah ... moga ibuku mampu tersenyum dengan segala kemungkinan yang telah Kau tentukan.






TingTongTingTong :: Awak tak rasa bedebar ke


6
Komen

Cinta Lama Biarkan Pergi


Assalamaualaikum Dan Salam Senyum Mesra !!


Cerita basi kini berulang lagi.. Cinta satu elemen hidup yang misteri dan tersendiri. Ia sentiasa wujud bersama denyutan nadi seseorang, tak kira sama ada telah berusia atau masih teruna dan dara. Rasa cintanya tetap wujud. Usah sangka orang yang kini bongkok tiga tidak lagi memiliki rasa cinta, jangan menyangka warga tua itu sudah kehilangan cinta.

Jauh di dalam hati, cinta terus segar dan mewangi walaupun kini kebahagiaan milik kita, ada kalanya kita masih teringat akan si dia.. Si dia dan semuanya sudah bertahun di tinggalkan jauh dari hidup kita, dia tetap terasa dekat. Terasa banyanagn senyum tawanya jelas, kita masih ingat akan suaranya, masih terdengar-dengar gurauannya. Seolah olah baru semalam berpisah !

Sesaat. kita merasa sunyi dan mahu mendengar kembali semua yang pernah kita dengar dari mulutnya. Kita mahu dia mengulanginya .. Dan itu mustahil terjadi . . .

Itulah cinta, ia misteri yang manusia tak pernah berjaya merungkai jawapan dari dulu hingga sekarang. Tuhan menciptakan manusia bersama cinta dan kasih sayang. Macam mana kita lari darinya, sejauh mana kita tinggalkannya, ia tetap datang dan akan terus datang. Uh ... penat aku lari jauh jauh dari cinta, tapi akhirnya datang jugak ke...?

Andainya kita diberi kesempatan untuk mengulangi cerita semalam, pasti aku akan lakukan yang terbaik. Namun, itu hanyalah ilusi, Kehidupan yang telah pergi tidak mungkin akan berulang. Usia yang telah terguna tidak mungkin kembali. Urat telah timbul. kedut medut di wajah telah jelas, tenaga semakin berkurangan, mata kian kabur, langkah semakin terhenti henti, tapi cinta lama masih mekar dan segar di ingatan. 



Wahai hati, sedarlah hidup ini pergi bersama sejarahnya. Sejarah yang telah berlalu tidak perlu diulangi. Biarkan ia kekal sebagai sejarah. Jangan biarkan sejarah berlaku kali kedua. Esok yang bakal dihadapi harus ditempuh untuk terus menjadi insan yang cemerlang dalam kehidupan .. Chaiyook !!





Link blog sahabat